Harrastajateatterikesän 18.-20.8.2023 ohjelmisto on julkaistu. Tutustu ohjelmistoon alla ja hankit liput Jyväskylän kaupunginteatterin lippumyymälästä, tai lippu.fi:stä.
Tutustu koko festivaalin aikatauluun täältä: Nettiesite
Harrastajateatterikesän digitaalisen käsiohjelmaan voit tutustua alta.
Harrastajateatterikesä 2023
Valinnat ja perustelut
Misa Palander
Katsoin 33 suomalaista harrastajateatteriesityksen tallennetta. Se oli huikea mahdollisuus saada kattava kuva tämän maan heittäytyvistä ja paljon osaavista teatterin harrastajista. Skaala oli laaja, lähes ammattimaisesta teatterista uusiin puhkeaviin nuppuihin. Ja kaikkeen siltä väliltä.
Klassikkoteksteihin luotettiin paljon, mutta myös uudempia kotimaisia näytelmiä oli löytänyt tiensä harrastajanäyttämöille. Komediaa tehdään yhä paljon, mutta myös vaikeita aiheita uskalletaan nostaa esiin. Yllättävän vähän mukana oli kanta-esityksiä. Niitä kannustan tekemään jatkossa rohkeasti!
En usko taiteen kilpailuttamiseen, enkä paremmuusjärjestyksiin. Uskon, että taiteen tehtävä on peilata ympäröivää maailmaa, mutta myös näyttää tietä.
Teatterin tulee olla turvallinen paikka myös niille, jotka kuuluvat tavalla tai toisella vähemmistöön. Taiteen tärkeä tehtävä on nostaa valokiilaan vähemmistön edustajia, olla näyttämönä niille, jotka harvemmin pääsevät ääneen.
Kun Jyväskylän harrastajateatterikesä juhlii 50 vuotissynttäreitään, on yksi teatteritaiteen ydintehtävä tärkeä muistaa: Mahdollisuus tulla näkyväksi!
Diktaattorin tehtävä oli haastava, mutta tällä kertaa annoin mahdollisuuden sellaisille esiintyjille ja tarinoille, jotka ehkäpä harvemmin pääsevät valokiilaan.
Nämä 5 esitystä herättivät minussa eniten tunteita. Tunne saattoi olla liikuttuminen tai samastuminen, mutta se saattoi olla myös puhdas nauru. Valintaan ryhtyessäni päätin, että haluan löytää intohimoista heittäytymistä. Toden totta sitä näin.
Olemme onnellinen kansa, kun meillä on tämä ”luksustuote” nimeltä teatteri. Kannetaan sitä sisimmässämme ylpeinä. Kiitos kaikille hakijoille ja onnea valituksi tulleille. Ja lämmin tervehdykseni niille ryhmille, jotka tällä kertaa jäivät festivaaliohjelmiston ulkopuolelle. Arvostan teitä kaikkia. Yhdessä täällä mennään, me suuri suomalainen teatteriperhe!
Nähdään elokuussa Jyväskylässä!
Helsingissä 7.5.2023
Misa Palander
Käsikirjoitus: H.P. Lovecraftin pohjalta Aarne Linden
Ohjaus: Taru Eskonen-Myllylä
Kuvat: Helena Vepsäläinen
Näyttämöllä: Sani Järvinen (Frances Thurston), Jaakko Myllylä (Geroge Angell), Jyri Linnakoski (Henry Wilcox), Timo Piiparinen (William Webb), Petteri Olkinuora (John Legrasse), Jyri Linnakoski (Gustaf Johansen), Leeni Hassel ja Saara Häkkinen (kultisteja, tarjoilijoita, toimittajia, raakalaisia)
Nuori toimittaja Frances Thurston on äkillisesti menehtyneen setänsä, professori George Angellin, testamentin toimeenpanija. Setänsä papereita selvittäessään hän löytää huomattavan määrän tutkimusmateriaalia otsikolla ”Cthulhun kutsu”. Lehtileikkeet, päiväkirjat, selonteot ja unitutkimukset viittaavat johonkin kammottavaan – johonkin, joka pahimmillaan uhkaa koko ihmiskuntaa. Kuoleman todenperäisyyttä tutkiessaan Frances ajautuu syvälle kulttiin aina voodoo-rituaaleista mystisiin kuolemiin saakka. Jos salaisuuden selvittäminen lepää ainoastaan Francesin harteilla, onko silloin vaarassa vain hänen mielenterveytensä vai kenties jopa hänen henkensä?
Cthulhun kutsu perustuu kulttikirjailija H. P. Lovecraftin (1890-1937) samannimiseen novelliin. Teos on Lovecraftin tunnetuimpia tarinoita ja tärkeä osa ns. Cthulhu-mytologiaa, joka on toiminut innoittajana monille eri alojen taiteilijoille. Alkuperäisteos ”The Call of Cthulhu” ilmestyi vuonna 1926.
Cthulhun kutsu on Kanavateatterin maaginen tulkinta 1920 luvun kauhuklassikosta. Taru Eskonen-Myllylän kunnianhimoinen ohjaus pitää otteessaan alusta loppuun ja vahva ensemble puhaltaa näyttämöllä yhteen hiileen. Kauhu genrenä on teatterilavoilla harvoin nähtyä herkkua ja esitys lunastaa odotukset omalakisella tulkinnallaan. – Valitsija Misa Palander
Käsikirjoitus: Koko työryhmä
Ohjaus ja dramaturgia: Katariina ”Kati” Kinnunen
Kuvat: Katariina Kinnunen
Näyttämöllä: Mikkelin Poikateatteri’s Grand old men. Aapo Bastman, Edvin Ehrnrooth, Kasperi Hulkkonen, Tanja Hämäläinen, Nestori Marttinen ja Roope Nykänen
Mitä teinipoikina Mikkelin Poikateatteriin osallistuneista tuli? Muurareita, näyttelijöitä, härveltäjiä, poliiseja, insinöörejä joilla on sydän paikallaan? Millainen on ollut polku kohti aikuisuutta ja mikä merkitys Poikateatterilla on ollut kasvamisen tukemisessa? Mikä ryhmässä oli parasta? Millaisia tähtihetkiä jäi vahvistamaan itsetuntoa ja luottamusta omiin kykyihin? Mitä haluaisi omalle nuorelle itselleen sanoa nyt, vuosien päästä? Ainakin näihin kysymyksiin antaa vastauksen vanhojen poikateatterilaisten vuoden -22 kesäprokkis Meistä tuli muurareita.
Mikkelin poikateatterin Meistä tuli muurareita on pieni suuri esitys aikuisiksi kasvaneista poikateatterilaisista. Ohjaaja Kati Kinnusen omintakeinen kädenjälki piirtyy kirkkaasti esiin ja esitys on vahva todistus moniäänisyyden ja turvallisen tilan tärkeyden puolesta. Se nostaa esiin teatteriharrastuksen tärkeyden ihmisen kasvulle ja sitä kautta koko yhteiskunnalle, vähemmistöjä kunnioittaen. – Valitsija Misa Palander
Jyväskylän Huoneteatteri
2h 15min / Väliaika / Suositusikäraja 12 v
Kirjoittaja: Oscar Wilde
Ohjaaja: Antti Viitamäki
Kuvat: Raili Kivelä
Näyttämöllä: Pekka Ahonen (Ernest), Teemu Kalliokoski (Algernon), Sara Helfenstein (Gwendolen), Verna Valli (Cecily), Mari Rouvala (lady Bracknell), Miki Huhtala (neiti Prism), Lauri Laakso (kirkkoherra Chasuble), sekä Ville Prusti (palvelijat)
Jack Worthing on perinyt kasvatti-isänsä omaisuuden sillä ehdolla että huolehtii tämän lapsenlapsesta, kauniista Cecilystä. Viaton Cecily on kasvanut maaseudun rauhassa kotiopettajattaren kurissa ja nuhteessa. Päästäkseen välillä Lontoon huveihin Jack on keksinyt itselleen Ernest-nimisen pikkuveljen, joka pitää tämän tästä pelastaa vaikeuksista. Lontoossa hän on sitten itse esiintynyt Ernest Worthingina.
Ole oma itsesi, Ernest on viiltävää satiiria pursuileva komedia, joka kuitenkin monin paikoin äityy farssimaiseksi ilotteluksi. Monet brittifarssin nykynimet Cooneyta myöten myöntänevät auliisti velkansa Wilden nokkelalle sanailulle ja tilanteiden mestarilliselle pyöritykselle.
Mutta kohelluksenkaan keskellä Wilde ei hukkaa syvintä sanomaansa: Kaiken tämän pinnallisen elämän keskellä, missä korostuu syntyperä ja yhteiskunnallinen asema, me tarvitsemme rehellisyyttä ja aitoutta. Meidän pitää katsoa ulkokuoren alle, kyetä kohtaamaan ihminen ihmisenä.
Jyväskylän huoneteatterin Ole oma itsesi, Ernest on valloittava tulkinta Oscar Wilden komediaklassikosta, joka nähdään nyt uutena, erittäin toimivana käännöksenä. Huoneteatterin virtuoottiset näyttelijät paiskivat alusta loppuun iskulleen. Älykästä ja taitavaa teatteria Antti Viitamäen ohjaamana. -Valitsija Misa Palander
Teatteri Lipstikka
1h 45min / väliaika / Suositusikäraja 13 v.
Kirjoittaja: Tuomas Timonen
Ohjaaja: Pia Varuhin-Palo
Laulujen taustamusiikkien tuotanto Juha Yli-Kotila
Kuvat: Pia Varuhin-Palo
Näyttämöllä: Sannukka Lumiaho (Teatteriohjaaja), Outi Toivola (Vahtimestari), Satu Hartikainen (Näyttelijä 1), Jonna Hänninen (Näyttelijä 2), Julia Laakso (Näyttelijä 3), Venla Murto (Näyttelijä 4)
Pinja Pyhälä (Rehellinen työmies), Marjo Tuovila (Yksinhuoltajaäiti), Ronja Toivola (Lapin tyttö), Aino Paananen (Peräkammarilainen), Katariina Anttila (Katkera vanhus) ja Miina Karvonen (Pissis).
Keltaisessa pallossa pieni teatteri harjoittelee abstraktia Keltainen pallo -näytelmää, kun sisään tupsahtaa joukko ihmisiä, yksinhuoltajaäiti, työhullu työtön, peräkammarilainen, pissis, lapintyttö ja katkera vanhus, jotka ovat jääneet ulkopuolelta annettujen roolien vangeiksi. He toivovat, että teatterista löytyy joku, joka kirjoittaa heidän tarinansa.
Esitys kaihtaa genremääritelmiä. Onko se hulvatonta tragediaa? Vai tummia vesiä luotaava farssi? Joka tapauksessa se on vauhdikas, tunteikas ja rullaava yhdistelmä draamaa, tanssia, laulua ja villejä naisia. Keltainen pallo näytelmä muistuttaa meitä siitä, että taide ei ole pienelle porukalle suunnattua luksusta, vaan arjesta ammentavaa todellista elämää.
Teatteri Lipstikka tuo näyttämölle hurmaavan tulkinnan Tuomas Timosen Keltainen pallo-näytelmätekstistä. Pia Varuhin-Palon ohjaus on tanssin, laulun ja musiikin siivittämää nykyteatteria, jossa katsojaa kuljetetaan tunnelmasta toiseen jouhevasti ja kekseliäästi. – Valitsija Misa Palander
Lahden Lauantainäyttämö
2h 30min / Väliaika / Suositusikäraja 11 v.
Kirjoittaja: Paasilinna Arto/ Smeds Kristian/ Leskinen Esa/ Keski-Vähälä Sami
Ohjaaja: Tapani Kalliomäki
Kuvat: Tiia Korpi
Näyttämöllä: Eerik Kuronen (Vatanen), Susanne Mast (Jänis), Olli Paakkanen (Kertoja, Vatasen työkaveri, Konsultti, Mustarastas, Eläinlääkäri Kärkkäinen, Asiakas karaokessa, Savolainen poliisi, Korppi, Uhraaja, Psykoterapeutti), Kristiina Lanki (Kertoja, Vatasen vaimo, Lääkäri, Asiakas karaokessa, Savolainen poliisi, Uhraaja, Varatuomari), Tuire Arola (Kertoja, Ponihäntäpäinen Emmi, Mustarastas, Hotellin vastaanottovirkailija, Sijoitusneuvoja, Karaoke-emäntä Tarja Tähtisumu, Ylihoitaja, Uhraaja, Storbjörn), Kari Kitunen (Kertoja, Pomo 1, Liikemies, Karaoke-emäntä Villi Irma, Yövartija, Radioääni, Uhraaja, Muuttomies, Pomo 2), Tuulevi Annala (Kertoja, Myyjätär, Fonectan puhelinpalvelija, Tarjoilija, Karaokeisäntä DJ Mättö, Pankkivirkailija, Radioääni, Uhraaja)
Datanomi Vatanen on avioliittoonsa, työhönsä ja elämäänsä tympääntynyt. Elämän tähtihetket tuntuvat olevan jo takana. Niinpä pomo lähettää hänet Kempeleelle voimaannuttamisseminaariin. Siitäkään Vatanen ei jaksa innostua, vaan häipyy seminaarista ja paluumatkalla keskellä yötä kaahatessaan törmää autollaan jänikseen. Tästä alkaa Vatasen ja hänen jänisystävänsä hulvaton seikkailu pohjoiseen. Viralliset instanssit eivät kuitenkaan katso suopeasti Vatasen ja jäniksen toimia. Ystävykset päättävät paeta byrokratian tavoittamattomiin syvälle erämaahan.
Jäniksen vuosi on koskettava ja samalla koominen tarina. Esityksessä korostuu työelämän paineiset vaatimukset, joiden alla yksilö helposti taipuu. Luonnon ja ihmisen välinen suhde ja ilmastonmuutoksen vaikutukset siihen on myös näytelmässä merkittävässä osassa. Niin kuin rakkauskin.
Lahden Lauantainäyttämön Jäniksen vuosi nappaa mukaansa heti ensi-tahdeista lähtien. Tapani Kalliomäen tarkassa ohjauksessa katsoja pääsee pohtimaan ihmisenä olemisen tunnistettavia kiemuroita yhteen hiileen puhaltavan ensemblen tarjoilemana niin, ettei kukaan jää kylmäksi. Siksipä Vuoden Harrastajateatteri 2023 olikin selvä valinta Harrastajateatterikesän juhlaesitykseksi. – Sanna Saarela, Suomen Harrastajateatteriliiton toiminnanjohtaja
HUOM! Juhlaesityksen jälkeen kaupunginteatterin lämpiössä hyväntekeväisyyshuutokauppa ERITYINEN-festivaalin hyväksi. ERITYINEN on eri tavoin vammaisten ja erityistä tukea tarvitsevien oma teatterifestivaali. Taidehuutokauppaan on vapaa pääsy.
In Teatteri
2h 30min / Väliaika / Suositusikärajaa ei ole
Kirjoittaja: Minna Rytisalo
Ohjaaja: Satu Hukkanen
Kuvat: In Teatteri
Näyttämöllä: Johanna Loimalahti (Minna), Petri Kainulainen (Ferninand), Sanna Repo (Flora), Pekka Taipale (Isä), Minna Taipale (Äiti), Jani Riiki (Cygnaeus, Niemi), Annakaisa Paldan (Riika), Maarit Karjalainen, Outi Huttunen, Lotta Paldan (Seminaarilaiset, köyhä kansa), Jonna Repo (kuiskaaja)
Rouva C. on kuvaus intohimoisesta naisen ja miehen tasa-arvoon pyrkivästä avioliitosta ja perhe-elämästä. Se on myös kuvaus kahden naisen välisestä ystävyydestä, joka syttyy, sammuu välillä, herää uudestaan ja kuolee. Rouva C. näyttää millaisista lähtökohdista nousee ja kasvaa totuttujen arvojen kyseenalaistaja ja oikeudenmukaisuuden puolesta taisteleva nainen – se Minna Canth, jonka me tunnemme.
Rouva C on Satu Hukkasen taitavasti ohjaama In teatterin esitys Minna Canthin yksityisestä elämästä, parisuhteesta, rakkaudesta, naisena olemisesta. Vahva näyttelijäntyö ja sujuva ohjaus vievät meidät kansakuntamme voimanaisen elämään valloittavalla, mutta myös koskettavalla tavalla. Esitys on myös hyvä muistutus siitä, että yksin emme ole mitään, yhdessä olemme kaikki.
– Valitsija Misa Palander